„Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa”

Keresés
Szavazások
Önnek hogy tetszik az új honlap?
 
Ki olvas minket
Oldalainkat 28 vendég böngészi
Címlap

Köszöntjük weblapunkon

Újabb családi támogatásokat vezet be jövőre a kormány

Újabb családi támogatási formákat vezetnek be jövőre a kormány szerdai döntése értelmében - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális és családügyért felelős államtitkára csütörtökön, Budapesten.

Soltész Miklós egy konferencián elmondta, négy konkrét intézkedésről döntöttek a gyed extra keretében. Így a gyes és gyed folyósítása mellett újra vállalható munka a gyermek egyéves kora után. Testvér születése esetén a korábbi ellátások megmaradnak, így például két gyedre vagy két gyesre is jogosulttá válhatnak az érintettek egy időben. A harmadik intézkedés a diplomás gyed bevezetése, míg a negyedik a három- vagy többgyermekes kismamákat foglalkoztató munkaadók újabb adókedvezményét jelenti.

Az intézkedések 65 ezer embert érintenek és 18,6 milliárd forintot jelentenek a jövő évi költségvetésben.

Ebben nincs benne az ugyancsak január 1-jével induló kiterjesztett adó- és járulékkedvezmény-rendszer 50 milliárd forintos összege, amely az érintett családoknál maradhat jövőre.

A bevezetendő diplomás gyeddel lehetővé válik, hogy a felsőfokú képzés nappali tagozatán két aktív félévet meghaladó hallgatói jogviszonnyal rendelkező anya a gyermek egyéves koráig gyedre szerezzen jogosultságot, ezt követően pedig gyes mellett végezheti a tanulmányait.

A diplomás gyed érinti egyrészt a felsőfokú alapképzésben, szakképzésben, felsőoktatási szakképzésben és a szakirányú továbbképzésben tanulókat; ők a minimálbér alapján kapnak majd gyedet. Azok pedig, akik mesterképzésben, egységes osztatlan képzésben vagy doktori képzésben végeznek, a garantált bérminimum alapján kapják meg a gyedet.

A negyedik intézkedés a három- vagy többgyermekes anyákat, illetve munkaadójukat érinti. Ennek lényege, hogy kiterjesztik a munkavédelmi akciótervben már meglévő hároméves szociális hozzájárulási adókedvezményt további két évvel; így a negyedik és ötödik évben csak az adó 50 százalékát kell a munkáltatóknak befizetniük az érintett munkavállalók után (az első három évben eddig sem kellett fizetniük semmit).

Hozzátette: az egy- és kétgyermekeseket érintő hasonló munkaadói kedvezmények is megmaradnak.

Soltész Miklós arról beszélt, az intézkedésekkel a kormány célja az volt, hogy megerősítse a gyermekes családokat és további gyermekvállalásra ösztönözzön. Jelezte azt is, az intézkedések kidolgozásakor több európai ország gyakorlata mellett a Népesedési Kerekasztal és a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom javaslatait is figyelembe vették.

Forrás: siofoknapilap.hu

 

A kivitelezés megkezdéséhez kapcsolódó eljárás

A jogerős és végrehajtható építési engedély megszerzését követően az építkezést bizonyos esetekben meg kellett előznie még egy hatósági ügyintézésnek. A jogszabály 2013. április 19-étől az előzetes bejelentést – ami ezt a hatósági ügyintézést jelentette – az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdésének tudomásulvétele iránti kérelemként határozza meg. A kivitelezés megkezdésének utólagos bejelentése már 2013. január 1-jétől nem létezik, és 2013. október 1-jétől az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdésének tudomásulvétele is megszűnt, mivel az e-napló megnyitása során értesül az építésfelügyeleti hatóság a kivitelezés megkezdéséről. A papír alapon vezetendő építési naplók esetében azonban így egy érdekes átmeneti állapot alakult ki.

Bővebben...

 

Európai Bíróság előtt a nonprofit gazdasági társasági formában működő LEADER-ek ügye

Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság (Magyarország) által 2013. január 21-én benyújtott előzetes döntéshozatal iránti kérelem — Dél-Zempléni Nektár Leader Nonprofit Kft. kontra Vidékfejlesztési Miniszter

Bővebben...

 

3+3 a babaigazság: ennyit fog érni 19 év múlva a bébikötvény

Az állami 42 500 forintos támogatás mennyit fog érni 19 év múlva, mire elég a három százalékos reálkamat? Mennyivel javul a helyzet, ha a szülő is fizet be hozzá? Lakásra is futja majd egyszer, vagy csak ágybetétre? Mindez attól függ, mennyit tesz hozzá a család.

Sok szó esik az új babakötvényről, amelybe az eddig is meglevő start-számlákra kerülő pénzek fognak a jövőben kerülni a Kincstárnál. Az újszülötteknek az állam mindenképpen jóváír 42 500 forintot, ám ha a szülő nem nyit start-számlát, ez egy letéti számlán csak az infláció mértékével kamatozik. Ha viszont megnyitják a start-számlát, akkor már az infláció felett három százalékponttal, az új, inflációkövető, 19 éves futamidejű babakötvényben.

Bővebben...

 

Módosult az elektronikus építési napló alkalmazására vonatkozó kötelezettség

A Magyar Közlöny 153. számában megjelent a 336/2013. (IX.20.) Korm. rendelet a természetvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatos szabályokról szóló 33/1997. (II. 20.) Korm. rendelet, valamint az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet módosításáról.

A kormányrendelet rendelkezése szerint az elektronikus építési naplóvezetési kötelezettség ütemezetten lép hatályba vagyis

  • az általános építmények körében 2013. október 1-től,
  • az általános építmények körében az Európai Unió támogatásából megvalósuló beruházások esetén 2014. január 1-től,
  • a közlekedési, a víziközmű és vízgazdálkodási építmények, valamint más sajátos építményfajták vonatkozásában 2014. július 1-jétől,
  • a honvédelmi és katonai, továbbá a nemzetbiztonsági célú építmények tekintetében 2014. október 1-jétől,
  • az atomenergia alkalmazására szolgáló építmények tekintetében 2016. október 1-jétől.

A módosítás biztosítja a papír alapú építési napló vezetés szabályainak 2013. október 1-e utáni fenntartását.  Egyértelműen meghatározza, hogy az építési naplót az építési munkaterület átadásával egyidejűleg kell megnyitni. Az elektronikus építési napló esetében az első elektronikus főnapló megnyitása jelenti az építési napló megnyitását, és abban is rögzíteni kell az építési munkaterület átadását.

2013. október 1-től a telek, építmény vagy építményrész tulajdonosának csak az általános építmények körében kell nyilatkoznia az építési munkaterület átadásának tudomásul vételéről és a nyilatkozatot az építési naplóhoz csatolni. A nyilatkozat hiányában a kivitelezés nem kezdhető meg.

A jelenlegi szabályozás szerint a kivitelezési tervdokumentációnak az építés helyszínén rendelkezésre kell állnia, ezt kiegészíti a módosítás, mely szerint nemcsak az elektronikus építési napló mellékleteként elektronikus formában, hanem papír alapon is szükséges rendelkezésre állnia az építési munkaterületen.

Az általános építmények körében az építtető vagy megbízottja, vagy meghatalmazottja kezdeményezi az elektronikus építési napló alkalmazás üzemeltetőjénél (Lechner Lajos Tudásközpont Területi, Építésügyi, Örökségvédelmi és Informatikai Nonprofit Kft.) a napló készenlétbe helyezését. A készenlétbe helyezés részletes lépéseit mind az üzemeltető, mind az építtető számára az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központról, valamint az Országos Építésügyi Nyilvántartásról (OÉNY) szóló 313/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben előírt és a http://www.lltk.hu/tudastar/dokumentacios-kozpont oldalán található Dokumentációs Központ Üzemeltetési és Adatkezelési Szabályzat tartalmazza.

A sajátos építményfajták esetében építtető az OÉNY elektronikus építési napló alkalmazási felületén keresztül kezdeményezi az elektronikus építési napló készenlétbe helyezését a sajátos építményfajták szerinti miniszter által kijelölt rendszer üzemeltetőnél.

Forrás: e-epites.hu

 

Megkezdte működését a négyszázadik IKSZT

Egy új korszak kezdődött 2010-ben a magyar vidékpolitikában, egy határozott filozófiaváltás, amelynek lényege, hogy a falvak fejlesztése elsőrangú nemzeti ügy, és a legkisebb településre is szükség van – mondta Fazekas Sándor Kuncsorbán, a szolgáltató faluház átadásán.

Minden kisváros és falu megérdemli az odafigyelést, hiszen csak akkor lehetünk egy erős nemzet, ha az ország teljes területét képesek vagyunk belakni, fejleszteni – hangoztatta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter Kuncsorbán, hozzátéve: ennek szellemében szerepel a vidékfejlesztés programjában a szolgáltató faluházak létesítése is, és eddig már négyszáz hazai település kapott ilyen fejlesztéshez anyagi támogatást.

Itt van először arra példa, hogy egy LEADER Helyi Akciócsoport pályázott sikeresen Integrált Közösségi és Szolgáltató Térre (IKSZT). A fejlesztés során pedig, a program nevéhez méltóan ide integrálta a LEADER irodát, a falugazdász irodáját, internetes és könyvtári szolgáltatást – mondta az átadón Eperjesi Tamás, a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet főigazgató-helyettese. A kuncsorbai projekt több mint 53 millió forintos támogatással valósult meg.

Az IKSZT komplex kormányzati intézkedésként alapvetően a vidéki közösségi infrastruktúra megújítását jelentő pályázati program, amelynek több mint 27 milliárd forintos forrását az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap biztosította a Vidékfejlesztési Minisztérium koordinálásával. A fejlesztéssel lehetőség nyílik a vidéki kistelepülések többnyire kihasználatlan, rossz állapotban lévő közösségi épületeinek felújítására, elősegítve azok korszerűsítését, új funkciókkal történő megtöltését. Az IKSZT fejlesztés tartalmában nem feltétlen jelenti új intézmények létrejöttét, hiszen a korábbi szervezetek (tele-, inkubátor-, falu-, művelődési ház) tapasztalataira épít, felismerve azt, hogy a helyi közösségek megerősítése nélkül nem képzelhető el fenntartható társadalmi-gazdasági fejlődés.

A Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet szakmai-módszertani támogatása, valamint hálózatfejlesztése mellett az IKSZT-k bekapcsolódhatnak a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat munkájába is.

A mai napig a támogatást elnyert 635 közül már négyszáz helyen kezdte meg működését megújult, többfunkciós szolgáltató tér. Az IKSZT-vel megvalósítható a falu „közös nappalija”, amely minden korcsoport, a település valamennyi lakosa számára kínál szolgáltatásokat, programokat, megteremtve a lehetőséget, hogy az intézménybe látogatók hasznosan tölthessék el az idejüket.

Az IKSZT-k a közösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) tervezésének, megbeszéléseinek is fontos színterei lehetnek.

 

Zselic Vidékfejlesztő Közhasznú Egyesület sajtóközleménye

Információs adatbanki rendszer

A Zselic Vidékfejlesztő Közhasznú Egyesület által megpályázott az Új Magyarország Vidékfejlesztése Programban uniós támogatást nyert el 2012-ben. A projekt keretében, létrehoztak egy olyan internetes adatbanki rendszert, amely Bárdudvarnok, Böhönye, Csököly, Fonó, Gálosfa, Gige, Hajmás, Hedrehely, Hencse, Jákó, Kadarkút, Kaposhomok, Kaposkeresztúr, Kaposszerdahely, Kercseliget, Kisasszond, Kiskorpád, Kokút, Lad, Mike, Nagybajom, Nagyberki, Pálmajor, Patca, Patosfa, Rinyakovácsi, Simonfa, Szabadi, Szenna, Szilvásszentmárton, Visnye és Zselickisfalud települések turisztikai szolgáltatói számára nyújt ingyenes, bárki által elérhető internetes adatbanki rendszert. A weboldalon megtekinthetőek a turisztikai szereplők adatai, tevékenységük, elérhetőségeik, így egy helyen, könnyen és gyorsan elérhetőek, ezzel is biztosítva a térség egységes megjelenését, népszerűsítését.


 

Több tízezer céget már megkeresett az állam - erről kell vallani

A terveknek megfelelően szeptember első hetében kapta meg az új átláthatósági nyilatkozatot az a 45 ezer cég és civil szervezet, amelynek nyilatkoznia kell tulajdonosi szerkezetéről - mondta el az MTI kérdésére Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára az európai uniós fejlesztési forrásokkal összefüggő nyilatkozatokról.

A kedvezményezetteknek az átvételtől számítva nyolc napjuk van kitölteni a nyilatkozatot, amelyet vissza kell küldetni a közreműködő szervezetnek, amit aztán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) ellenőriz. Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár, aki kormánybiztosként irányítja az NFÜ-t, korábban közölte: az ügynökség az augusztus elsejétől bevezetett szabályok értelmében a nyertes cégektől átláthatósági nyilatkozatot kér be; ha a cég nem válaszol, vagy nem felel meg a feltételeknek, az ügynökség azonnal eláll a kifizetéstől. Az értesítés átvételi arányát tekintve jelentős eltérés tapasztalható az egyes közreműködő szervezetek között, a MAG Zrt. kedvezményezetteinek többsége már értesült az ez irányú kötelezettségéről. Eddig szórványosan érkeztek vissza a bevallások, a jövő héten azonban több tízezer nyilatkozatra számít az NFÜ - közölte pénteken a helyettes államtitkár.

Csepreghy Nándor elmondta, az érintetteknek a réginél részletesebb, ugyanakkor könnyen kezelhető kérdőívet kell kitölteniük, amelyet az új pályázók már automatikusan megkapnak, és amely az alaptörvényi és abból következő törvényi átláthatósági feltételeknek való megfelelésre tartalmilag kérdez rá. A gazdasági társaságoknak nyilatkozniuk kell név szerint, például a tulajdonosi körről és struktúráról, a több mint 25 százalékos tulajdonnal, befolyással vagy szavazati joggal bíró tagjaikról, és azok adóilletőségéről is. A cél az, hogy az NFÜ tiszta helyzetet teremtsen, láthatóvá téve, hogy az elmúlt években támogatásra jogosult cégek hol adóztak a támogatásokból megvalósított fejlesztések eredményeképp keletkezett jövedelem után - magyarázta a helyettes államtitkár.

Az NFÜ tisztában van a szűkös időkorláttal, éppen ezért a helyettes államtitkár azt javasolja azoknak az érintetteteknek, akiknek nehézségük, esetleg kérdéseik adódnának a nyilatkozat kitöltésével kapcsolatban, hogy forduljanak az illetékes közreműködő szervezethez vagy az NFÜ ügyfélszolgálathoz segítségért. A határidő betartása rendkívül fontos - hívta fel a figyelmet Csepreghy Nándor -, de azoknak a cégeknek, amelyek nem nyilatkoznak a megadott határidőig, utólagos hiánypótlásra van lehetőségük. Abban az esetben, ha nem tesznek eleget kötelezettségüknek, az NFÜ akár az elállásról is dönthet. Az így felszabaduló források nem vesznek el Magyarország számára, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség még idén új projekteket vonhat be az egyébként is rajtra kész projektekkel teli tartaléklistákról.

"Arra is felkészültünk, hogy a kérdőívek kitöltése során olyan válaszok érkeznek, amelyek ellentmondásosak, vagy a törvényi megfelelés kérdését vetik fel, ez esetben az NFÜ szigorú vizsgálatot fog indítani" - tette hozzá Csepreghy Nándor.

A helyettes államtitkár szerint ez az első eset 2010 óta, hogy az NFÜ jelentős adminisztrációs terhet rótt ki a kedvezményezettekre és a pályázókra. Ugyanakkor a felmerülő adminisztrációs folyamatok főleg az intézményrendszer számára jelentenek többletfeladatokat, hiszen csupán 30 nap áll a különböző közreműködő szervezetek rendelkezésére, hogy minden beérkező adatot feldolgozzanak. A MAG Zrt. például egyedül több mint harmincezer nyilatkozatot kezel.

"Az átláthatósági szint növelésének ára van, ezzel az NFÜ vezetése is tisztában van. Össztársadalmi szinten azonban busásan megtérülő befektetés a transzparencia növelése" - nyilatkozta Csepreghy Nándor, aki szerint az újfajta adminisztrációra azért is nagy szükség van, mert az Állami Számvevőszék legutóbbi jelentése szerint az NFÜ belső kontrollrendszere nem nyújt garanciát arra, hogy csak átlátható szervezet részesüljön támogatásban.

 

300 ezer oldal nyolc nap alatt

Az NFÜ offshore nyomozás címen egy héten belül több mint 300 ezer oldalt kér be a pályázati nyertesektől – írja a Papírkapitalizmus blog.

Az eddigi pályázatnyerteseket néhány napja felszólították, hogy a Pályázó Tájékoztató felületen (EMIR) töltsenek ki egy nyolcoldalas átláthatósági nyilatkozatot. A nyilatkozatban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) részletesen próbálja feltérképezni a kedvezményezett cégek tulajdonosi-vezetői kapcsolatait, gazdasági teljesítményüket, illetve külföldi kötődéseiket. Becslések szerint az ellenőrzés körülbelül 40 ezer projektet érint.

Figyelembe véve, hogy a több kedvezményezettel megvalósuló projekteknél külön bekérik mindegyik támogatásban részesülő féltől a nyilatkozatot, rövidesen nem kevesebb, mint 320-350 ezer oldalnyi dokumentumnak kell majd beérkeznie az NFÜ-höz. Ez körülbelül 175 teljes A Gyűrűk Ura trilógiának felel meg A4-es lapon. A szokásos kapkodásban pedig azt is elfelejtették feltüntetni, hogy pontosan milyen címre kell a dokumentumokat visszaküldeni.

A nyolcoldalas kérdőívet a kézhezvételtől számított nyolc napon belül kell visszaküldeni, az NFÜ pedig szépen lassan feldolgozza jövő tavaszig. Csepreghy Nándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára Brüsszelben elmondta, hogy az NFÜ 2007. január 1-jétől kezdve vizsgálja át a pályázati nyertesek tulajdonosi hátterét. Szerinte az NFÜ egyszerűen meg akar felelni az új Alaptörvény szellemének, ezért szükséges a bonyolult visszamenőleges ellenőrzés. Ekkora adminisztrációs teher kezelésére azonban az NFÜ szervezete korántsem áll készen.

Forrás: index.hu

 

Lázár legfeljebb jövő nyárig irányítja az NFÜ-t

A Figyelő úgy értesült, hogy a következő politikai ciklusban már nem Lázár János felügyeli a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ). Ha újra kormányra kerül a Fidesz, akkor is legkésőbb 2014 nyaráig vállalja az uniós pénzek lehívásának koordinálását.

A miniszterelnöki megbízott egyik feladata az, hogy gyorsítsa az uniós pénzek lehívását. Hogy milyen eredménnyel, az egyelőre kérdéses. A lapnak egy a pályáztatásra rálátó forrás elmondta, hogy 400-500 milliárd forint nincs lekötve abból a 8200 milliárd forintból, amelynek a pályáztatása és leszerződése még lehetséges.

A kifizetések szinte végzetes késésben vannak. Mindössze 28 hónap áll rendelkezésre a támogatások lehívására 2015 végéig. Ma egy hónapban átlagosan 100 milliárd forintot fizetnek ki, ez alapján átlagosan 2800 milliárd jönne ki erre az időszakra. A nyertesekhez azonban még 4150 milliárd forintot kellene eljuttatni ez idő alatt.

A lap meg nem nevezett forrásai szerint a változások már megkezdődtek az irányító hatóságoknál és a közreműködő szervezeteknél, a kevéssé kompetens vezetők helyébe nagy tapasztalatú szakemberek kerültek, akik 10-15 éve foglalkoznak uniós pénzekkel.

A kabinet abban bízik, hogy a 13 kifogásolt program többségében meg tudnak állapodni, 10-11 programot szeptember 9-e után biztosan újra indítanak, és ősz végére a fennmaradó 2-3 programot is. Lázár János néhány hete azt javasolta, hogy amelyik operatív programnál nem jár sikerrel a brüsszeli tárgyalás, és forrásvesztés következik be, akkor az azért felelős minisztérium viselje a kárt. Ennyivel csökkenne jövőre a tárca költségvetési támogatása.

Forrás: index.hu

 

Friss hírek


Dél-balatoni LEADER Vidékfejlesztési Nonprofit Zrt.

 

Székhely: 8695 Buzsák, Fő tér 1.
Munkaszervezeti iroda: 8640 Fonyód, Blaha Lujza u. 4.
8700 Marcali, Rákóczi út 11.


Email: info@delbalatonileader.hu

Telefon: +36204668413


2014. évi beszámoló >>

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia (PDF) - Dél-balatoni LNPV Zrt.

Helyi Vidékfejlesztési Stratégia - Célterületek (XLS)

(frissítve:2011.05.31)

Dél-balatoni összefogás a helyi értékeken nyugvó fejlődés érdekében.